Oogopslag |
|
|
|
||
|
Eddy Wullink (Oldenzaal, 1951) uit Ten Boer bracht zijn jeugd door in Twente als zoon van een
Twentse vader en een Friese moeder en ging daarna de wijde wereld in: andere
delen van Nederland.
Hij is werkzaam geweest in de geestelijke gezondheidszorg, de ouderen
welzijnszorg en in de kunst bij de openbare bibliotheek in de stad Groningen.
Daarna volgde er een periode van werkzaamheden als zelfstandig begeleider van
personen met psychiatrische problematiek in het kader van het persoonsgebonden
budget. Midden jaren negentig begon hij daadwerkelijk de beeldende kunst te
ontdekken en hij combineerde dat met zijn reguliere werkzaamheden.
Tegenwoordig richt hij zich op de kunst in de meest brede zin: verbinding kunst
en cultuur, coördineren van exposities, en deelname aan kunstprojecten.
Daarnaast is hij actief als dichter op het snijvlak van poëzie en proza:
mini-observaties over natuur, mens en maatschappij. Vier bundels: Vast Los,
Neerslag, Aan de Lijn, Loop door met gedichten en illustraties zijn inmiddels in eigen
beheer uitgegeven. Een vijfde bundel: Zeepresten bij uitgeverij de Wilg in de
wilgenreeks.
Wullink is autodidact, maar volgde wel lessen (ruimtelijk en autonoom) op het
kunstencentrum te Groningen. Hij werkt met zeer verschillende materialen en
technieken en maakt gebruik van verschillende ondergronden (karton, hout en
doek) om op te schilderen en verschillende verfsoorten (acryl, ecoline, pastel,
spuitbus en gewone lakken).
Hij is vooral bezig met series schilderijen en collages (mdf) met personen,
figuraties en thema's als onderwerp. Hij is geïnteresseerd in hoe personen zich
manifesteren ten opzichte van elkaar, of ze dichtbij komen of afstand houden, of
ze primair of secundair zijn ingesteld. Eén pregnant moment uit een situatie kan
zo onderwerp van een schilderij worden.
Wullink werkt vooral met primaire kleuren en probeert de figuratieve vormen
eenvoudig te houden, waardoor zijn werk een primitief en naïef karakter krijgt.
In een deel van zijn werk zijn geen personen te vinden, zoals in een serie
verlaten landschappen op paneel. De elementen van het landschap laten geen
mensen toe. In tegenstelling tot veel ander werk, is de kleurstelling van deze
schilderijen juist meer sober van aard.
Wullink exposeert regelmatig, vooral in openbare gebouwen. Zijn atelier bevond
zich in een klaslokaal van het voormalige Gomarus College aan de Brilweg in
Zuidhorn, gemeente Westerkwartier. Het is momenteel vrijgemaakt voor Syrische
vluchtelingen. Voor het grootste deel is de kunst/inboedel nu tijdelijk
opgeslagen.
De kunstwerken zijn ook te zien op de kunstwand bij
Fair Back Kringloop, Ulgersmaweg 28
Groningen. Daarnaast zijn er ook werken in stock.
Eddy Wullink (born in
Oldenzaal, the Netherlands, 1951) used to work in mental health care and in
social welfare for the elderly.
He has worked as an artist since 1995. He has mainly taught himself, but has
taken lessons at an Art Centre, as well.
For some years Eddy Wullink combined his art with his job in the arts department
of the Central Public Library in the city of Groningen.
Wullink’s work ranges from two-dimensional to three-dimensional work in diverse
proportions, using a great variety of materials and techniques.
People are central to most of his work, as he is interested in how people
present themselves in relation to each other, how they see themselves, coming
closer or keeping their distance, showing a primary or a secondary disposition.
Wullink’s work has been called naïve as he uses mainly primary colours and
strives to keep his figurative forms primitive.
The same principles are found in his abstract work.
Eddy Wullink war tätig in der geistigen Gesundheitsfürsorge und in der Senioren-Sozialfürsorge. Seit 1995 beschäftigt er sich mit bildender Kunst. Mehrere Jahre lang kombinierte er seine Tätigkeit als schaffender Künstler mit den Aufgaben eines Mitarbeiters der öffentlichen Bibliothek von Groningen. Obwohl er Stunden bei einem Zentrum für Künste genommen hat,kann man ihn als Autodidakt bezeichnen.
Seine Werke variieren von dreidimensional bis hin zur ebenen Fläche, und von groβ bis klein.
Er macht Gebrauch von unterschiedlichen Materialen und Techniken. In einem Teil seiner Werke steht der Mensch im Mittelpunkt. Eddys Interesse richtet sich darauf, wie Personen sich untereinander manifestieren, wie sie sich selbst sehen, ob sie sich einander nähern oder auf Distanz bleiben, ob sie primär oder sekundär eingestellt sind. Er gebraucht vor allem Grundfarben und versucht figurative Formen primitiv zu halten. Man bezeichnet seine Werke als naiv. In den abstrakten Werken findet man dieselben Ausgangspunkte.
Eddy Wullink a travaillé aux soins de santé mentale et bien-être social pour les
personnes âgées. Depuis 1995 il a travaillé en tant qu'artiste. En étant en
grande partie auto-didact, il a pris aussi des cours dans un centre d'art.
Depuis quelques années, Eddy Wullink a combiné son art avec son travail en étant
employé de l'art à la Bibliotheque Publique à Groningen.
Après un periode initiale de travailler en trois dimensions, Wullink se
concentre désormais uniquement sur la peinture sur une surface plane. Il utilise
une grande variété de matériaux et des techniques.
Des personnes figurent en tant que sujet dans son travail. Son intérêt est
concentré dans le comportement des gens par rapport aux autres, comment ils se
voient eux-mêmes, comment ils se rapprochent ou se gardent la distance, montrant
une disposition primaire ou secondaire.
Le travail de Wullink a été appelé primitive et naïf, comme il utilise des
couleurs primaires et il s'efforce de maintenir ses formes figuratives primitive.
Les mêmes principes on retrouve dans ses travaux abstraits.
Eddy Wullink trabajó en la sanidad pública mental
y para los servicios públicos de asistencia social a los mayores.
Desde 1995 él ha trabajado como artista. Es autodidacta pero también tomó clases
en la academia de artes.
Durante unos años combinó arte y trabajo en el departamento de arte en la
Biblioteca Pública Central de Groningen.
Wullink’s tiene un arte muy diverso bidimensional y tridimensional usando
diferentes materiales y técnicas. Particularmente tiene interés sus cuadros en
serie, collages y Arte figurativo. Utilizando especialmente la técnica de la
perspectiva y usando colores primarios y ha demostrado que su arte figurativo
queda primitivo y abstracto.