Oogopslag

 

 

   

 

Eddy Wullink (Oldenzaal, 1951) uit Ten Boer bracht zijn jeugd door in Twente als zoon van een Twentse vader en een Friese moeder en ging daarna de wijde wereld in: andere delen van Nederland.
Hij is werkzaam geweest in de geestelijke gezondheidszorg, de ouderen welzijnszorg en in de kunst bij de openbare bibliotheek in de stad Groningen. Daarna volgde er een periode van werkzaamheden als zelfstandig begeleider van personen met psychiatrische problematiek in het kader van het persoonsgebonden budget. Midden jaren negentig begon hij daadwerkelijk de beeldende kunst te ontdekken en hij combineerde dat met zijn reguliere werkzaamheden.
Tegenwoordig richt hij zich op de kunst in de meest brede zin: verbinding kunst en cultuur, coördineren van exposities, en deelname aan kunstprojecten. Daarnaast is hij actief als dichter op het snijvlak van poëzie en proza: mini-observaties over natuur, mens en maatschappij. Vier bundels: Vast Los, Neerslag, Aan de Lijn, Loop door met gedichten en illustraties zijn inmiddels in eigen beheer uitgegeven. Een vijfde bundel: Zeepresten bij uitgeverij de Wilg in de wilgenreeks.

Wullink is autodidact, maar volgde wel lessen (ruimtelijk en autonoom) op het kunstencentrum te Groningen. Hij werkt met zeer verschillende materialen en technieken en maakt gebruik van verschillende ondergronden (karton, hout en doek) om op te schilderen en verschillende verfsoorten (acryl, ecoline, pastel, spuitbus en gewone lakken).

Hij is vooral bezig met series schilderijen en collages (mdf) met personen, figuraties en thema's als onderwerp. Hij is geïnteresseerd in hoe personen zich manifesteren ten opzichte van elkaar, of ze dichtbij komen of afstand houden, of ze primair of secundair zijn ingesteld. Eén pregnant moment uit een situatie kan zo onderwerp van een schilderij worden.

Wullink werkt vooral met primaire kleuren en probeert de figuratieve vormen eenvoudig te houden, waardoor zijn werk een primitief en naïef karakter krijgt. In een deel van zijn werk zijn geen personen te vinden, zoals in een serie verlaten landschappen op paneel. De elementen van het landschap laten geen mensen toe. In tegenstelling tot veel ander werk, is de kleurstelling van deze schilderijen juist meer sober van aard.

Wullink exposeert regelmatig, vooral in openbare gebouwen. Zijn atelier bevond zich in een klaslokaal van het voormalige Gomarus College aan de Brilweg in Zuidhorn, gemeente Westerkwartier. Het is momenteel vrijgemaakt voor Syrische vluchtelingen. Voor het grootste deel is de kunst/inboedel nu tijdelijk opgeslagen
. De kunstwerken zijn ook te zien op de kunstwand bij Fair Back Kringloop, Ulgersmaweg 28 Groningen. Daarnaast zijn er ook werken in stock.

Eddy Wullink (born in Oldenzaal, the Netherlands, 1951) used to work in mental health care and in social welfare for the elderly.
He has worked as an artist since 1995. He has mainly taught himself, but has taken lessons at an Art Centre, as well.
For some years Eddy Wullink combined his art with his job in the arts department of the Central Public Library in the city of Groningen.

Wullink’s work ranges from two-dimensional to three-dimensional work in diverse proportions, using a great variety of materials and techniques.
People are central to most of his work, as he is interested in how people present themselves in relation to each other, how they see themselves, coming closer or keeping their distance, showing a primary or a secondary disposition.

Wullink’s work has been called naïve as he uses mainly primary colours and strives to keep his figurative forms primitive.
The same principles are found in his abstract work.

Eddy Wullink war tätig in der geistigen Gesundheitsfürsorge und in der Senioren-Sozialfürsorge. Seit 1995 beschäftigt er sich mit bildender Kunst. Mehrere Jahre lang kombinierte er seine Tätigkeit als schaffender Künstler mit den Aufgaben eines Mitarbeiters der öffentlichen Bibliothek von Groningen. Obwohl er Stunden bei einem Zentrum für Künste genommen hat,kann man ihn als Autodidakt bezeichnen.

Seine Werke variieren von dreidimensional bis hin zur ebenen Fläche, und von groβ bis klein.

Er macht Gebrauch von unterschiedlichen Materialen und Techniken. In einem Teil seiner Werke steht der Mensch im Mittelpunkt. Eddys Interesse richtet sich darauf, wie Personen sich untereinander manifestieren, wie sie sich selbst sehen, ob sie sich einander nähern oder auf Distanz bleiben, ob sie primär oder sekundär eingestellt sind. Er gebraucht vor allem Grundfarben und versucht figurative Formen primitiv zu halten. Man bezeichnet seine Werke als naiv. In den abstrakten Werken findet man dieselben Ausgangspunkte.

Eddy Wullink a travaillé aux soins de santé mentale et bien-être social pour les personnes âgées. Depuis 1995 il a travaillé en tant qu'artiste. En étant en grande partie auto-didact, il a pris aussi des cours dans un centre d'art. Depuis quelques années, Eddy Wullink a combiné son art avec son travail en étant employé de l'art à la Bibliotheque Publique à Groningen.

Après un periode initiale de travailler en trois dimensions, Wullink se concentre désormais uniquement sur la peinture sur une surface plane. Il utilise une grande variété de matériaux et des techniques.

Des personnes figurent en tant que sujet dans son travail. Son intérêt est concentré dans le comportement des gens par rapport aux autres, comment ils se voient eux-mêmes, comment ils se rapprochent ou se gardent la distance, montrant une disposition primaire ou secondaire.

Le travail de Wullink a été appelé primitive et naïf, comme il utilise des couleurs primaires et il s'efforce de maintenir ses formes figuratives primitive.

Les mêmes principes on retrouve dans ses travaux abstraits.

Eddy Wullink trabajó en la sanidad pública mental y para los servicios públicos de asistencia social a los mayores.
Desde 1995 él ha trabajado como artista. Es autodidacta pero también tomó clases en la academia de artes.
Durante unos años combinó arte y trabajo en el departamento de arte en la Biblioteca Pública Central de Groningen.

Wullink’s tiene un arte muy diverso bidimensional y tridimensional usando diferentes materiales y técnicas. Particularmente tiene interés sus cuadros en serie, collages y Arte figurativo. Utilizando especialmente la técnica de la perspectiva y usando colores primarios y ha demostrado que su arte figurativo queda primitivo y abstracto.